Протягом останніх місяців у громадянському суспільстві ведуться жваві дискусії та вимоги до депутатів про скасування так званого закону №-1975 про обов’язкове електронне декларування громадських активістів. Попередньо громадськість була впевнена, що подавати електронні звіти до НАЗК мають лише члени громадських організацій, які займаються антикорупційною діяльністю, та контрагенти ГО, які надають послуги в рамках антикорупційних проектів. Втім, виявилося, що проблема є значно глибшою. Про що і написав голова Центру Віктор Таран для видання INSIDER.

У відповідь на мій запит, керівник департаменту фінансового контролю та моніторингу способу життя Національного агентства з питань запобігання корупції Г.Ж. Соломатіна надала роз’яснення Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей фінансового контролю окремих категорій осіб”.

Відповідно до отриманого документу, у НАЗК стверджують, що під поняттям “сфера запобігання корупції” слід розуміти будь-яку діяльність, із системою антикорупційних заходів:
– участь у формуванні чи реалізації антикорупційної політики,

– будь-які форми участі громадськості у заходах щодо запобігання корупції (семінари, мітинги і т.п.),

– направлення запитів про отримання інформації,

– інформування НАЗК про можливе відображення недостовірних відомостей у декларації державних посадовців та про невідповідність рівня життя суб’єктів декларування,

– та інші.

Тобто згідно роз’яснень НАЗК, якщо організація здійснює на практиці антикорупційну діяльність, хоча така діяльність не зазначена в її статутних документах вона потрапляє під дію закону. Наприклад, якщо організація, яка займається захистом навколишнього середовища здійснюватиме заходи у сфері запобігання корупції, то її члени мають подавати е-декларацію.

Те саме згідно роз’яснень стосується тепер будь-якого громадянина, навіть, якщо він не є так званим “активістом”, а просто хоче дізнатися куди витрачаються його податки, сплачені до бюджету, надсилаючи запит до органів влади. Він має у обов’язковому порядку відзвітуватися про всі свої надходження та деякі витрати за рік. Або якщо громадянин бачить, що спосіб життя його чиновника-сусіда не співпадає із задекларованими статками і він хоче про це повідомити до НАЗК – він може вже починати готувати документи, необхідні для подачі е-декларації.

Більше того, відповідно до роз’яснення, учасники навчальних та просвітницьких заходів у сфері запобігання та протидії корупції, які безоплатно отримали роздаткові матеріали, канцелярське приладдя, послуги з проживання чи компенсацію вартості проїзду також зобов’язані заповнити е-декларацію. Тож тепер охочих вчитися контролювати владу, протидіяти корупції та боротися із недобросовісними чиновниками на найпершому етапі – етапі навчання – стане набагато менше.

Паралельно під удар потрапили контрагенти громадських організацій, які надають послуги чи виконують роботи, що напряму не мають стосунку до боротьби із корупцією. Для уточнення – це фірми які постачають воду, канцелярку, допомагають організовувати семінари та тренінги. Таким чином під удар потрапляє фізичне виживання громадських організацій. Адже через таке трактування багато з фірм, власники яких не захочуть подавати е-декларації просто відмовляться співпрацювати із ГО, а ті, що залишаться, через низьку конкуренцію зможуть значно підвищити вартість своїх послуг, що негативно відобразиться на фінансовому стані організацій. У той же час, важливо додати, що відповідно до роз’яснення НАЗК, на фізичних осіб-підприємців це положення не діє.

Також важливо, що роз’яснення від НАЗК розв’язує владі руки для тиску на ЗМІ. Адже жоден якісний матеріал на тему чи то політики, чи то роботи ЖКГ, чи навіть про культуру, складно написати не подавши запит на інформацію до органів влади.

Але найважливіша норма написана в останньому абзаці роз’яснення – фізичні особи передбачені пунктом 5 частини першої статті 3 закону повинні дотримуватись вимог статті 52 Закону, а саме подавати повідомлення про суттєві зміни в їхньому майновому стані (сума складає трохи більше 70.000 грн), а також повідомляти про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента.

Можна вважати, що у такий своєрідний спосіб депутати помстилися українцям за їх активність та прагнення зробити політику в Україні відкритою та прозорою.

Вирішити проблему можна двома шляхами. Перший – створивши спільну робочу групу з представників НАЗК та Громадської ради при НАЗК, яка доопрацює методологічні рекомендації щодо трактування “антикорупційної діяльності”, а також зменшення кола юридичних та фізичних осіб, на яких розповсюджується закон. Другий шлях – восени депутати повинні невідкладно розглянути запропоновані Президентом України законопроекти щодо змін до закону про е-декларування та, після доопрацювання їх з громадськими експертами, оперативно прийняти їх у вересні.

Якщо ж нічого не змінити то такий стан справ ставить під загрозу не лише подальшу діяльність громадських організацій, які працюють у сфері протидії корупції, але й формування та існування якісно нового громадянського суспільства, що базувалося б на засадах свободи дій, доброчесності та прозорості.

Віктор Таран,

голова громадської ради при НАЗК,

голова Центру “Ейдос”

Показати кнопки
Сховати кнопки