В Україні 8 листопада 2017 року було створено Міжвідомчу робочу групу з питань інтеграції баз даних Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства фінансів та Державної казначейської служби.

Керівник Відділу бюджетної політики центру «Ейдос» Володимир Тарнай проаналізував бюджетні резолюції англомовних країн, а саме: Великобританії, Нової Зеландії, Канади та Південно-Африканської Республіки і підготував пропозиції до Бюджетної резолюції на 2020-2022 роки для України.

Так, в Новій Зеландії існує практика разом із основними напрямками бюджетної політики публікувати супровідні документи з додатковою інформацією. В Summary of Initiatives in Budget зафіксована не тільки деталізація за програмами в межах функцій держави, але й роз’яснюються очікувані результати кожної з програм.

У Великобританії Executive Summary включає в себе короткий огляд економічної ситуації, фіскальної політики та видаткової політики. Окрім того, уряд готує достатньо багато аналітичних документів, які вважаються такими, що доповнюють проект державного бюджету.

У Південно-Африканській Республіці є досвід відображення економічного огляду та огляду фіскальної політики, а в Канаді – до макропоказників відносять також вартість державних боргових цінних паперів та вартість нафти, а також складається фіскальний прогноз на 5-річну перспективу і проводиться аналіз ризиків в економічному та фіскальному огляді.

Проаналізувавши досвід вищезазначених країн, автор пропонує змінити підхід при розробці Бюджетної декларації 2020-2022, а саме – осучаснити формат викладення тексту, почати застосовувати графіки та таблиці.

«Країни, що взяті до аналізу, використовують термін «Фіскальна стратегія», втім, на мою думку, такий термін несе ризик внесення плутанини в взаємозв’язок із стратегічними документами ДФС, якщо такі з’являться», – зазначає експерт.

Автор пропонує доповнити розділ «Дефіцит, фінансування і боргова політика» цільовими значеннями показників щодо відсоткових ставок, рефінансування та огляд валютних ризиків.(PEFA).

Окрім того, на думку експерта, варто зафіксувати цільове значення перерозподілу ВВП через державний бюджет, зафіксувати граничне цільове значення для видаткової частини бюджету в середньостроковій перспективі та окреслити політики щодо позабюджетних фондів (PEFA).

Також автор наводить кращі практики, на які варто звернути увагу.

До прикладу, в бюджетних документів Великобританії варто запозичити практику додавання гіперпосилань на документи політики, в яких міститься ширша інформація стосовно обрахунку макропоказників, адже такий підхід дозволяє зацікавленим сторонам зрозуміти яким чином, і на основі яких даних були зроблені відповідні припущення, що лежать в основі бюджетної політики.

А в бюджетній резолюції Нової Зеландії варто звернути увагу на використаний підхід до відображення довгострокових фіскальних цілей та короткострокових фіскальних задач.

Матеріал підготовлено Центром політичних студій та аналітики «Ейдос» за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках проекту «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні «Взаємодія!». Окремі думки, висловлені у виданні, є відповідальні-стю авторів і не обов’язково відображають погляди Агентства USAID або Уряду США.

кнопка скачати

Показати кнопки
Сховати кнопки