Критика ЄС змін у державних закупівлях України спричинена не тільки нещодавно схваленим законопроектом № 9634, а цілою низкою законодавчих актів, прийнятих із кінця 2011 року. Про це свідчить офіційний лист голови представництва ЄС в Україні Жозе Тейшейри до Петра Порошенка, Міністра економічного розвитку та торгівлі України. Він був відправлений 12 липня цього року із очевидною метою попередити підписання президентом України найбільш скандального законопроекту із цієї серії (він був схвалений Радою 4 липня). ЦПСА публікує копію листа та його ключові положення.
На думку Жозе Тейшейри, «тенденція наближення стратегії та законодавства у сфері державних закупівель до принципів ЄС, здається, останнім часом зазнала негативного впливу з боку Верховної Ради та уряду України». Такий висновок голови представництва ЄС базується на аналізі наступних поправок у законодавство, «внесених за ініціативою народних депутатів та деяких галузевих міністерств»:
• «Зміна поняття підприємств, що надають загальнодоступні інфраструктурні послуги (англ. Utilities), шляхом заміни цієї концепції «природними монополіями» та «підприємствами, що займають домінуюче становище на ринку», суттєве збільшення лімітів мінімальних сум закупівель для застосування конкурентних процедур такими підприємствами в Україні (Закон № 10006 від 24.05.2012) 
• Збільшення граничних рівнів для проведення процедур закупівель у будівельній сфері та нові винятки для застосування процедури здійснення закупівель у одного учасника (Закон № 4220-VI від 22.12.2011)
• Запровадження електронних реверсивних аукціонів як самостійної процедури закупівель, що в дійсності запроваджує цілком окремий правовий режим для такого типу закупівель (Закон № 4917-VI від 07.06.2012) 
• Новий підхід до здійснення закупівель державними підприємствами, що базується на розподілі коштів на державні та власні кошти підприємств, а також цілий ряд винятків із сфери дії закону про державні закупівлі (постачання товарів і послуг для організації концертів, продуктів харчування для циркових тварин, товарів і послуг для виробництва кіно- та аудіовізуальної продукції, додаткові винятки для закупівлі товарів і послуг для національних спортивних команд та послуг іноземних навчальних закладів (закон № 9634 від 04.07.2012) 
• Вилучення всіх закупівель, що здійснюються за так званими програмами «зелених інвестицій» та заходів в рамках Кіотського протоколу Рамкової конвенції ООН з питань змін клімату (закон № 4881-VI від 05.06.2012)
• Вилучення всіх закупівель, що здійснюються підприємствами оборонної галузі, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів (закон № 4913-VI від 07.06.2012) 
• Вилучення всіх закупівель, що здійснюються вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами «за рахунок власних коштів» (тобто, припускається, що ці витрати будуть покриватися за рахунок надходжень від громадян та приватних юридичних осіб) (закон № 4545-VI від 20.03.2012)
• Вилучення операцій із поставки природного газу та пов’язаних із цим послуг (логістичні, фінансові тощо) щодо розподілу та торгівлі природним газом (закон № 4648-VI від 12.04.2012)
Голову представництва ЄС в Україні «турбує очевидна неготовність України провадити стратегію державних закупівель у відповідності із положеннями майбутньої Угоди про асоціацію та міжнародними принципами та правилами». На його думку, «Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, як регулятор цього сектору, має відігравати роль лідера у питаннях забезпечення відповідності законодавства у сфері державних закупівель міжнародним стандартам, та не допускати внесення численних поправок до закону, що ініціюються завдяки вузьким, галузевим, бізнесовим або політичним інтересам, які є деструктивними як для розвитку національної економіки, так і нашого двостороннього співробітництва».

Share On Facebook
Share On Twitter
Показати кнопки
Сховати кнопки