Аналітики центру «Ейдос» вже третій рік поспіль здійснюють моніторинг діяльності комунальних підприємств міст обласних центрів. Цього року дослідження проводилося і в Луцьку.

У Луцьку 15 підприємств є прибутковими, проте загальний результат діяльності комунальних підприємств є збитковим. Причиною є великі збитки підприємств – природних монополій, хоча в 2019 році результативність цих КП покращилася. Для утримання комунальних підприємств на плаву, на їх дофінансування було витрачено 4,8 % бюджету міста. Для покращення фінансового стану комунальних підприємств експерти Катерина Багацька, доцент кафедри економіки та фінансів підприємства КНТЕУ, Ольга Зеленяк, експерт з публічних закупівель, Гюнель Бабакішієва, юрист, підготували низку рекомендацій.

Передусім рекомендовано запровадити управлінський облік з жорстким контролем витрат та дотримуватися принципу – всі капітальні інвестиції мають призводити до підвищення ефективності. Низькоприбутковим підприємствам варто шукати можливості розширення дохідної бази за неосновними видами діяльності. Фінансово спроможним підприємствам варто розглядати можливості банківського кредитування замість отримання грошей з міського бюджету. Такий підхід економить бюджетні кошти і підвищує фінансову дисципліну КП. Варто позбутися зайвого майна (КП “Луцькі ринки”) або використовувати все наявне майно для отримання доходу. Автоматизувати фінансовий облік (КП “Їдальня 26”) та впровадити управлінський облік для оптимізації формування і використання ресурсів. Підприємствам ЖКП необхідно здійснювати постійний моніторинг і контроль за розрахунками з дебіторами. Розглянути можливість передачі управління дебіторською заборгованістю на аутсорсинг.

Луцькій міській раді варто також забезпечити контроль за тим, щоб усі доходи, отримані підприємствами, обліковувались. Окремо рекомендовано прив’язати преміювання керівників до ключових індикаторів ефективності (KPI). Для підприємств, що функціонують на конкурентних ринках і не обмежені в можливостях отримання прибутку, серед показників KPI мають бути показники рентабельності (наприклад рентабельності продажу чи рентабельності активів). Для природних монополій та КП, що виконують більше соціальну функцію, запровадити показники рентабельності за витратами, окупності капіталовкладень, показники платоспроможності, оборотності активів,  разом з натуральними показниками,  забезпечити проведення  незалежного аудиту на постійній основі. Зокрема, це стосується “Луцьктепла”, “Луцькводоканалу” та Луцького підприємства електротранспорту. Ці підприємства потребують проведення санації. Рекомендовано розглянути можливість зменшення статутного капіталу, щоб на балансі не обліковувались десятки мільйонів збитків. Міська влада має провести повний аудит діяльності цих підприємств за останні роки.

Дослідження публічних закупівель комунальних підприємств Луцька виявило, що у 2019 році 53 % комунальних підприємств не використовувало електронну систему закупівель Prozorro для здійснення конкурентного відбору постачальників. Але серед тих КП, які здійснюють конкурентні закупівлі через Прозорро, кількість тендерних пропозицій найвища серед досліджувальних міст – більше 3 учасників на закупівлю. За рахунок цього підприємства змогли отримати значну економію від очікуваної вартості закупівель: у 2018 році – 6,5 %, у 2019 – 18,4 %, що є дуже високим показником.

Експерти порадили запровадити системний контроль закупівель комунальних підприємств, підпорядкованих Луцькій міській раді з використанням  аналітичному модулю bi.prozorro. А керівникам КП рекомендували запровадити практику проведення комунальними підприємствами попередніх ринкових консультацій задля аналізу ринку для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель. Частка неконкурентних закупівель є більшою, ніж конкурентних, у КП “Луцькводоканал”, КП “Луцьке підприємство електротранспорту” та КП “Луцькі ринки”. Це не є порушенням, але використання конкурентних закупівель зазвичай призводить до економії коштів, що не завадило б КП “Луцькводоканал” та КП “Луцьке підприємство електротранспорту”.

Луцькі комунальні підприємства показали середній рівень оприлюднення інформації про свою діяльність. Луцька міська рада на своєму сайті створила розділи для всіх комунальних підприємств, інформація подана у зручному форматі. Проте жодне підприємство не розмістило всю інформацію, передбачену ст. 78 Господарського кодексу. Найгірший результат луцькі підприємства отримали за опублікування звітів керівників – вони не публікуються. Відповідно, громада не має інформації про поточну діяльність підприємств. Експерти рекомендують провести роз’яснювальну роботу серед керівників комунальних підприємств щодо оприлюднення інформації про діяльність підприємства. Зокрема, керівникам потрібно готувати та оприлюднювати звіти, що міститимуть розлогу і доступну інформацію для населення щодо поточної діяльності та подальших напрямів розвитку підприємств. Також експерти виявили можливі ознаки конфлікту інтересів при підписанні керівниками КП наказів про преміювання працівників, зокрема самих себе. В такій ситуації експерти рекомендують ухвалити порядок преміювання керівників комунальних підприємств Луцької міської ради, який сприяв би врегулюванню конфлікту інтересів в їх діяльності.

Результати дослідження та рекомендації експертів будуть передані виконкому Луцької міської ради та  комунальним підприємствам Луцька. Дослідження проводилося Центром “Ейдос” за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні.

Джерело: https://konkurent.ua/publication/65624/yak-pidvischiti-efektivnist-diyalnosti-lutskih-komunalnih-pidpriemstv/

Показати кнопки
Сховати кнопки