Гюнель Бабакішієва
Гюнель Бабакішієва

Експерт з питань конфлікту інтересів Центру «Ейдос», експерт РПР

Іноді, аналізуючи діяльність комунальних підприємств, складається саме таке враження. Хоча закон каже протилежне. Давайте розбиратися на прикладі дослідження діяльності 103 комунальних підприємств (Луцька, Сум, Одеси та Запоріжжя), яке ми провели в цьому році. Задля справедливості зазначу, що у 2018 році ми проводили аналогічне дослідження 104 комунальних підприємств (Вінниці, Івано-Франківська, Кропивницького, Чернігова та Рівного), і проблеми там були ті самі. Тобто, це типові порушення в діяльності комунальних підприємств.

По-перше, нагадую, що комунальні підприємства є розпорядниками інформації в розумінні ЗУ “Про доступ до публічної інформації”. Оскільки вони з цим не погоджувалися, Пленум Вищого адміністративного суду у 2016 році виніс окрему Постанову № 10, де, зокрема, зазначив: “…доступ до інформації щодо розпорядження комунальним підприємством комунальним майном, зокрема, інформація про використання коштів, розподіл доходів від надання послуг (продукції, товарів), виплати заробітної плати працівникам, використання вкладів та дотацій з бюджетів, інші витрати, та прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно, може бути обмежено лише за умов, передбачених частиною п’ятою статті 6 Закону № 2939-VI. У цьому контексті така інформація є суспільно необхідною, а комунальні підприємства є її розпорядниками відповідно до пункту 4 частини другої статті 13 Закону № 2939-VI…”.

Ми направили комунальним підприємствам запит на інформацію з проханням надати накази про преміювання керівників підприємств. Відповідь надали лише 70 КП зі 103 (68%), ще 29 проігнорували запит, а 4 КП намагалися нам довести, що вони не є розпорядниками інформації. Досі бояться розкривати інформацію про доходи керівництва? Це при тому, що директори комунальних підприємств подають електронні декларації! Тобто ми і так можемо оцінити рівень їх доходів з відкритих джерел.

Крім подання декларацій, керівники КП також мають дотримуватися процедур запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Це вже вимоги ЗУ “Про запобігання корупції”. Але і тут ми бачимо порушення, правда вже не так масштабно, як пару років тому. Досі зустрічається практика працевлаштування на КП членів сім’ї директора, одноособове виписування собі премій тощо.

Також комунальні підприємства згідно ЗУ “Про відкритість використання публічних коштів” повинні забезпечити доступ до інформації про розпорядження такими коштами. Вони мають оприлюднювати інформацію про заплановане та фактичне використання публічних коштів на порталі E-data. Зі 103 КП, повну інформацію надає тільки 26 КП (25%). Ще 60 підприємств мають кабінети на порталі, але розміщують не всю інформацію. Найчастіше “забувають” розмістити інформацію про укладені договори (вартість, ціна, кількість, обсяг платежів, строк дії та стан їх виконання). Ну а 17 комунальних підприємств (16%) досі не мають свого кабінету на порталі. І це майже за шість років дії закону!

В 2016 року до ст. 78 Господарського кодексу була внесена норма, яка зобов’язала комунальні підприємства розміщувати у відкритому доступі широкий перелік інформації про свою діяльність, зокрема: цілі діяльності, статут, біографічну довідку керівника та членів наглядової ради, річні звіти керівника та наглядової ради, принципи формування і розмір винагороди керівника та членів наглядової ради, фінансову звітність, аудиторські висновки, рішення ради щодо комунального підприємства; опис істотних передбачуваних факторів ризику, відомості про договори, учасником яких є КП, інформацію про операції та зобов’язання.

Весь перелік інформації у відкритому доступі розмістили лише 10 комунальних підприємств – це менше 10%! Доречі, всі вони з одного міста – це Одеські КП. Але вже немає і такого, щоб взагалі жодної інформації не було. На сайтах міських рад Одеси, Запоріжжя, Луцька та Сум є окремі сторінки про комунальні підприємства.

Окремо з цього переліку інформації ми виділили розміщення у відкритому доступі звітів керівників комунальних підприємств. Цей документ в купі з фінансовим звітом дає розуміння ефективності діяльності як самого керівника, так і підприємства в цілому. Нажаль, зі 103 КП звіти керівників розмістили тільки 26 підприємств – це 25%.

Отже, підсумуємо. Комунальні підприємства – це не власний бізнес їх директорів та мера. Це підприємства створені за кошти міського бюджету і на базі комунального майна. Тому громада має законне право на доступ до інформації про діяльність комунальних підприємств.

Дослідження проводилося Центром “Ейдос” за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні.

Джерело : https://censor.net/ru/b3215831

Показати кнопки
Сховати кнопки