openbudget

Прозорість використання публічних коштів є однією із складових демократичного суспільства. А бюджети – це найпотужніший інструмент уряду та місцевих рад для задоволення потреб і пріоритетів країни та її громадян. Нашою метою є зробити бюджетну систему більш прозорою і підзвітною суспільству. Громадськість має право на повну, своєчасну та корисну інформацію про те, як можновладці керують бюджетним процесом. Наш досвід показує, що, коли звичайні люди отримували інформацію, навички та можливості брати участь в громадському контролі за витратами бюджетних коштів, то це сприяло поліпшенню ситуації в боротьбі з корупцією.

Потужність бюджетного аналізу полягає у тому, що він може надати громадськості впливати на прийняття рішень щодо податкової політики та про виділення ресурсів на конкретні програми та напрямки. Крім того, шляхом тестування припущень та виявлення потенційних помилок, аналіз бюджету може перетворити ідеї політиків в бажані результати.

Хоча до бюджету приділяється увага засобів масової інформації, політиків, та громадськості, необхідно брати участь в аналізі проекту бюджету та висвітлювати пропозиції щодо нього впродовж всього календарного періоду.

Бюджет необхідно аналізувати  з різних точок зору: дивлячись на тенденції витрат у часі; порівнюючи витрати для одного сектора, наприклад на охорону здоров’я, на його частку в загальному бюджеті  чи запропоновані витрати для іншого сектору, наприклад освіти; оцінюючи те, як бюджет задовольняє потреби певної групи населення, наприклад людей з обмеженими можливостями, дітей, або більш економічно вразливу категорію населення (пенсіонерів, або тимчасово непрацюючих).

З метою сприяння прозорості бюджетного процесу та підзвітності громадськості органів місцевого самоврядування, Центр започаткував проект «Створення і впровадження державної системи контролю за коштами “Відкритий бюджет”, який підтримала Європейська комісія.

Аби обрати найкращі практики, наші експерти дослідили досвід інших держав, які вже використовують відкритий бюджет та висвітлюють свою діяльність на спеціалізованих web-порталах.

Великобританія.

Неурядова організація  Open Knowledge , яка працює у Сполученному Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії, створила сайт http://wheredoesmymoneygo.org/.  Портал спрямований на прозорість та участь громадян в ході аналізу та візуалізації інформації про державні витрати Великобританії. Перша версія сайту та ПЗ була розроблена у 2007 році, ідею надав член організації Open Knowledge Джонатан Грей.

У листопаді 2008 року проект став переможцем шоу «Покажіть нас в найкращий спосіб у змаганні», яке проводив уряд Сполученого королівства.  Після цього проект отримав невеликий грант від уряду Великобританії розробити тестову версію порталу, який був запущений восени 2009 року. У 2010 році проект отримав фінансування від Channel 4 4IP для підтримки подальшого розвитку, який має дуже цікаву структуру.  де людина, яка мешкає у об’єднаному королівстві може дізнатись скільки грошей витрачається кожен день з її податків та на які цілі. А багаторівнева система дозволяє заглибитись на декілька рівнів донизу.

У Великобританії дуже багато муніципалітетів, департаментів та інших установ, які представляють органи влади та витрачають бюджетні кошти. Кожен з них викладає сотні фінансових документів на свої сайти. Інформації дуже багато і вона різноманітна. Однак час і зусилля, необхідні щоб дізнатися, де шукати різні частини необхідної інформації, і як інтерпретувати те, що знайшли, можуть бути значними і це відштовхує багато громадян від такої роботи.

Саме через це, замість бюджетної інформації у таблицях та цифрах, яку надають державні портали, щоб відобразити звітні дані, вони можуть відображатися у відповідності з інтересами користувача. Тому користувач може бачити дані свого регіону в національному контексті, та зрозуміти підґрунтя політики, яка проводиться у тому чи іншому регіоні. Неурядовий портал дозволяє громадянам взаємодіяти з урядовою інформацією у зрозумілій візуалізованій формі.

Англія

Сполучені Штати Америки.

Цікавий досвід «Відкритого бюджету» муніципалітетів є у міста Окленд, що знаходиться у Сполучених Штатах Америки http://openbudgetoakland.org/.  Даний портал є результатом роботи багатьох громадських діячів, правозахисників, програмістів та міських чиновників. «Відкритий бюджет» Окленда сприяє більш глибшому розумінню міського бюджету, таким чином, що зацікавлені громадяни, посадові особи та інші зацікавлені особи можуть брати участь у предметному обговоренні того, як місто Окленд в даний час працює і як воно буде працювати у майбутньому.

Активісти «Відкритого бюджету» працюють з громадськими групами, щоб дізнатися, яка група доходів чи видатків буде найбільш актуальною для них, і як це найкраще представити громадськості. Активісти співпрацюють з бюджетним управлінням Окленду, щоб отримати доступ до бюджетної інформації і представити її в простому, зручному форматі. Вони візуалізували дані бюджету Окленду, для аналізу. Для створення порталу програмісти використовували безкоштовні платформи на базі відкритого коду та які вимагали мінімальної технічної майстерності. Після створення сайту був започаткований діалог між місцевою владою та активними громадянами, які зацікавлені у бюджетному процесі.

США

Ще одне місто заслуговує на увагу у США, це місто Бостон. Тут ініціатива створення «Відкритого бюджету» була не у громадськості, а ініційована з політичної волі мера міста Мартіна Волша. Даний проект є спільною роботою між Управлінням фінансів та бюджету і Департаменту інновацій і технологій. Вони виходили із принципу, що документ, на якому відображений місцевий бюджет досить великий і не дозволяє багатьом мешканцям міста зрозуміти інформацію, яка в ньому відображена. Тому вони створили сайт, який дозволяє людям візуалізовувати бюджетну інформацію по-різному, використовуючи графіки та інтерактивні мапи. Наприклад, мапа на порталі «Відкритого бюджету» Бостона http://budget.data.cityofboston.gov/#/  дозволяє користувачам дізнатись вартість проектів по сусідству, та побачити скільки грошей на нього буде витрачатись на протязі бюджетного року.

США1

 

Кенія

Дуже несподівано, але яскравий приклад відображення бюджетної інформації має східно-африканська країна Кенія. http://twaweza.org/uploads/flash/budget-visualization-kenya-000/Kenya.html#/home/spending=PerCapita&split=Sector&year=2003-04&viewType=Bubbles Даний портал створений незалежною ініціативою Twaweza, яка була створена лідером громадянського суспільства Танзанії Ракешем Раджані у 2009 році. Ініціатива працює у Кенії, Танзанії та Уганді. Їх праця направлена на ефективне та прозоре управління керівництвами держав, де вони працюють. Основні ключові цінності Twaweza: прозорість і зв’язок, етична цілісність, відображення і навчання та відповідальність і ініціатива.

Кенійський портал дозволяє громадянам подивитися як державні гроші витрачались з 2002 року по 2011 рік, і на додаток до цього по кожному округу окремо. Платники податків можуть швидко отримати уявлення про те, як уряд розподіляє податкові ресурси, і більш того, їм не потрібно робити окрему експертизу бюджету для цього.

Розробники порталу планують оновлювати інформацію на сайті щороку, щоб зробити бюджетний процес в країні більш прозорим. До речі, панель керування сайтом була натхненна вище згаданим сайтом http://wheredoesmymoneygo.org/ І в даний момент ведеться робота на сайтом візуалізації бюджету Уганди.

Кенія

Російська Федерація

Розпорядженням Уряду Російської Федерації № 1275-р від 20 липня 2011 року, була ухвалена Концепція створення та розвитку державної інтегрованої інформаційної системи та розвитку державної інтегрованої інформаційної системи управління громадськими фінансами «Електронний бюджет».

Метою створення та розвитку системи «Електронний бюджет» – є забезпечення прозорості, відкритості та підзвітності діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підвищення якості фінансового менеджменту організацій сектору державного керівництва за рахунок формування єдиного інформаційного простору та застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій в сфері управління громадськими фінансами.

Розвиток системи «Електронний бюджет» відбувається в основному у рамках програми підвищення ефективності бюджетних видатків. На теперішній час,  дана програма діє у 41 регіоні РФ, в 33 регіонах програма закінчилась у 2012 році і на даному етапі проекти нових програм ще не розроблені; в 5 регіонах програма реалізується тільки на рівні муніципальних утворень, а в 4 – програма в цілому не реалізується. Крім цієї програми розвиток системи «Електронний бюджет» відбувається в рамках програм «Розвиток інформаційного суспільства» і «Електронний Уряд».

Найбільш цікаві практики  реалізації «Відкритого бюджету» у Російській Федерації належить сайту «Бюджет для всіх» Мурманської області http://b4u.gov-murman.ru/index.php#idMenu=1 та «Понятійному бюджету» Пермського краю http://budget.permkrai.ru/.

У «Бюджеті для всіх» дуже цікава багаторівневість, коли можна заглибитись на декілька рівнів в глибину. Але незручно зроблені кругові діаграми, таким чином, що півсторінки залишаються незадіяними, а цифри відображені малим шрифтом. Дуже гарна сторінка, де чудово надана інформація по основних поняттях бюджетного процесу. Зайшовши на неї громадянин, може прояснити спеціальні терміни. Дізнатисть про види бюджетів та як він формується. Етапи бюджетного процесу та як громадянин може прийняти участь у формуванні бюджету.

Рф

У «Понятійному бюджеті», дуже цікавий інтерфейс головної сторінки та зручні для розуміння візуалізації. Дуже цікава сторінка на цьому порталі, яка стосується виконання бюджету. Дуже логічно викладена інформація щодо видатків. Вони показані в різних розрізах: по державних програмах, по відомствах, по отраслях і по видах видатків. Особливо інформативно виконаний інтерфейс сторінки, де видатки бюджету показані в розрізі державних програм. Ми можемо побачити назву програми, візуалізацію наскільки програма виконана. Якщо інтересно, то можна перейти за посиланням та ознайомитись з програмою, або ознайомитись зі звітами про виконання.

РФ1

 

Висновки

Органи місцевого самоврядування та керівництва країни, зобов’язані реалізовувати економічні та соціальні права громадян. Для цього необхідна послідовна та логічна бюджетна політика, як на рівні Країни, так і на місцевому рівні. Але, щоб зробити необхідні висновки щодо бюджетної політики, яка проводиться у місті чи області необхідно робити бюджетний аналіз та розуміти що відбувається з публічними грошима.  Аналіз дозволить апелювати можновладцям, коли вони будуть стверджувати, що на вашу вимогу не має грошей у бюджеті. Навчившись основам бюджетної політики і розуміючи, що чиновники мають на увазі, коли використовують спеціальні терміни вплив на дії влади можна збільшити. А впроваджуючи громадський контроль за публічними коштами, ми можемо захистити наші права. Як інструмент для загальної публіки можна використовувати портали «Відкритий бюджет» де навіть пересічний громадянин без фінансової освіти, зрозуміє за допомогою графічного представлення бюджетної інформації зрозуміти які доходи у його міста, та як місцева рада їх витрачає.

Досліджуючи іноземний досвід виконання та використання «Відкритого бюджету» команда Центру політичних студій та аналітики створює програмне забезпечення «Прозорий бюджет». В нього будуть включені найкращі закордоні web-інструменти, такі як: інтерактивні мапи, багаторівневість представлення бюджету, яскрава інфографіка, та інтерактивні підручники з навчання фінансової науки. Але будуть і свої розробки: порівняння різних бюджетів одного рівня; пошук бюджетної інформації по назві міста, можливість експортувати знайдену інформацію, на сайти місцевих рад і так далі. Це дозволить ще на крок зблизити громадськість і владу.

Матеріал створено в рамках проекту «Створення і впровадження державної системи контролю за коштами “Відкритий бюджет», що впроваджується Центром політичних студій та аналітики за підтримки Європейського Союзу.

  • Звір Гуляє

    Погоджуюсь, що “необхідно
    робити бюджетний аналіз та розуміти що відбувається з публічними
    грошима”… Також цілком тверезі думки: “Бюджет необхідно аналізувати
    з різних точок зору: дивлячись на тенденції витрат у часі…” (це ще називається
    – горизонтальний аналіз, або динаміка); “порівнюючи витрати для одного
    сектора, …, на його частку в загальному бюджеті чи запропоновані витрати для
    іншого сектору…” (а це ще називається вертикальний аналіз),
    “оцінюючи те, як бюджет задовольняє потреби певної групи населення,
    наприклад людей з обмеженими можливостями…” – так, це деякі з доречних
    видів аналізу. Але є ще багато інших (не менш доречних) – всі вони є похідними
    від запитань і рішень, які користувачі бюджетів можуть хотіти прийняти стосовно
    бюджету. Одні види аналізу допомагають у прийнятті певного рішення, інші у
    прийнятті іншого. Далі у тексті стверджується: “Як інструмент для
    загальної публіки можна використовувати портали «Відкритий бюджет» де навіть
    пересічний громадянин без фінансової освіти, зрозуміє за допомогою графічного
    представлення бюджетної інформації зрозуміти які доходи у його міста, та як
    місцева рада їх витрачає.” Питання – яким чином “графічно
    представлена бюджетна інформація про доходи і витрати”, тобто, сама лише
    агрегована візуалізація (бо інших функцій та способів аналізу «Відкритий
    бюджет» не пропонує) може бути інструментом хоча б для тих, кількох видів
    аналізу згаданих на початку тексту? Як за допомогою пропонованих візуалізацій
    зробити порівняння з минулими періодами (не кажучи вже про порівняння з іншими
    спів-мірними населеними пунктами)? Як оцінити “як бюджет задовольняє
    потреби певної групи населення”? Яким чином з допомогою функцій «Відкритого
    бюджету» місцеві громади можуть оцінити доречність та адекватність свого бюджету,
    зокрема, чи він базується на усій повноті можливих надходжень, чи не містить
    зайвих або корупційних витрат? Чому відбулося збільшення одних бюджетних показників,
    а інших зменшилося? Чим викликане впровадження нових витрат, або скорочення
    рівня інших? Чому з багатьох можливих проектів місцева влада вибрала
    профінансувати саме ті, які вибрала? Ані відповідного інструментарію, ані
    навіть можливості поставити місцевій владі такі запитання, пропонований
    «Відкритий бюджет» не дає.

  • Фенікс

    Дякую за огляд!
    Пропоную вашій увазі ще два огляди, шотландський:
    http://www.demsoc.org/participatory-budgeting-in-scotland/

    та зроблений групою
    https://groups.google.com/forum/m/#!forum/participatorybudgeting

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1f1iHQFGIc5MmmzdRVkBk6hXyrrLnoNP4aaOM9w85agw/htmlview#gid=0

    Висновки зі світового досвіду:
    http://thegovlab.org/participatory-budgeting-and-civic-innovation-in-the-digital-age-2/

Показати кнопки
Сховати кнопки