Експерт Центру “Ейдос” Володимир Тарнай підготував Аналітичну записку “Прозорість використання публічних коштів в Україні”.

В ній представлений опис нормативно-правових змін, що відбулися в процесі реформування прозорості використання публічних коштів в Україні. Оглянуто роль громадянського суспільства в становленні та адвокації змін до законодавства та нормативних актів. Аналіз включає оцінку проблем та помилок допущених в процесі імплементації змін, місце України в релевантних міжнародних рейтингах, рекомендації та шляхи подальшого вдосконалення розкриття інформації про використання бюджетних коштів органами влади в Україні.

“Прозорість та підзвітність є запобіжниками виникнення корупції та сприяють її превенції. Прозорість – передбачає інформаційну відкритість процедур, процесів та документів, що відображають плановий та фактичний стан виконання задекларованих цілей. Підзвітність, в свою чергу – звітування платникам податків про плани, підходи до вирішення проблем, методи використані в процесі роботи, вартість вирішення соціально-економічних проблем”, – йдеться у документі.

Як зазначає автор, за 5 років Україні вдалося здійснити істотний крок вперед в розкритті бюджетної інформації, трьома ключовими факторами стали запровадження політики відкритих даних, реформа публічних закупівель та прийняття закону “Про відкритість використання публічних коштів”. До реалізації цих змін на різних етапах доклалося багато команд, як кажуть, – “у перемоги багато батьків, а поразка – завжди сирота”, але хочеться зазначити, що за кожною з цих реформ стояли організації які мали візію майбутнього. Командам Transparency International Ukraine, Social Boost та Центру «Ейдос» вдалося запустити відповідні процеси змін, які були якісно підтримані виконавчими командами Міністерства економіки, Міністерства фінансів та агентства з електронного врядування.

“Для реалізації реформ потрібно забезпечити наявність фінансового ресурсу. Визначення вартості впровадження політики в сфері прозорості використання публічних коштів потребує окремого дослідження, оскільки на відповідних суб’єктів покладено виконання багатьох інших функцій. Втім приведемо дані бюджетів трьох ключових виконавчих органів, що дасть змогу отримати перше наближення в оцінці вартості впровадження політики. В 2018 році відповідно до фінансового звіту ДП «Прозоро» його витрати склади 69, 9 млн. грн., витрати ДУ «Відкриті публічні фінанси» в склали щонайменше 13,9 млн грн.22, а витрати на утримання державного агентства з електронного урядування України в 2018 році склали 126,5 млн грн23. Бюджетна прозорість це інструмент який сам по собі не вирішує жодну проблему держави, але в той же час виконує допоміжну функцію в запровадженні належного врядування, напрацювання більш ефективних рішень, залучення стейкголдерів до вирішення проблем державного управління та посилює запобігання корупції. Ключовою гіпотезою громадянського суспільства слугує думка, що в системі координат, в якій всі бачать все, – а саме кожен етап виділення та використання коштів, прозорість стримуватиме відповідальних осіб від зловживань, або зробить зловживання максимально ризиковими. Таку превентивну функцію доречним буде порівняти з імунною системою організму, яка діє як захисний бар’єр, але, не дає гарантії від всіх захворювань. Так само і превентивні інструменти прозорості до певної міри знижують рівень зловживань, вплив від яких дуже важко піддаються чіткому кількісному вимірюванню”, – зазначає Володимир Тарнай. 

Повний текст Аналітичної записки можна переглянути за посиланням:

Прозорість використання публічних коштів в Україні 

Записка має практичний характер та буде корисною для державних службовців, журналістів, громадських організацій та всіх хто цікавиться інформацією про використання бюджетних коштів.

Думки висвітлені у матеріалі, є відповідальністю автора та Центру «Ейдос» і не обов’язково відображають погляди міжнародного фонду «Відродження».

Аналітична записка підготовлена за підтримки міжнародного фонду «Відродження».

 

Показати кнопки
Сховати кнопки